Interview

Historicus Eva Hage: ‘Achter elk voorwerp schuilt een menselijk verhaal.’

Gescheven door:

Anna Lillioja

Eva Hage is een vaste partner van Hofmeijer Dekker. Als historicus dompelt zij zich onder in een onderwerp of plaatselijke historie. Haar werk zorgt voor de inhoudelijke laag van de exposities en musea die wij inrichten. Eva werkte met ons aan het vernieuwde Bunker Museum Terschelling, een expositie over beeldhouwer Tjipke Visser en het opnieuw inrichten van Museum ‘t Fiskershúske en het garnalenfabriekje in Moddergat. We vroegen Eva naar wat haar werk zo leuk maakt.

Het stereotype beeld van een historicus is van iemand die met de neus in de boeken zit. Jij komt voor je werk op bijzondere plekken: van een oude radarstelling op een waddeneiland tot een verlaten garnalenfabriek. Hoe komt dat zo?

‘Na het afronden van mijn studie geschiedenis heb ik in verschillende werelden werkervaring opgedaan. Binnen elke ervaring vond ik bepaalde onderdelen leuk. Zoals het onderzoekende in de academische wereld, de verrassende voorwerpen en kleurrijke verzamelaars waarmee ik bij een veilinghuis in aanraking kwam. Uiteindelijk was het academische iets te theoretisch voor mij en het andere weer te praktisch. 

In mijn werk als zelfstandig historicus in de culturele sector valt alles mooi samen. Het onderzoek dat ik doe verdwijnt niet in een la, maar mondt altijd uit in iets concreets, zoals een expositie. Bovendien is er altijd interactie met het publiek, en dat maakt het extra leuk: je krijgt direct reactie op wat je doet. 

De onderwerpen waarmee ik werk zijn heel uiteenlopend. Maar ik vind het juist leuk om elke keer iets nieuws te onderzoeken en daar helemaal in te duiken. Ik ben een alleseter.’ 

Met Babke Dekker vorm jij een vast duo. Hoe gaan jullie te werk?

‘Onze samenwerking is heel organisch. Ik kan nooit precies voorspellen hoe het proces verloopt. Maar elke opdracht begint in ieder geval met een uitgebreide kennismaking met de opdrachtgever. Wat speelt er? Wat is de vraag en wat zijn de wensen? Daarna gaan we, wat mij betreft, de allerleukste fase in: de brainstorm. Dat betekent dat ik als een gek ga lezen, onderzoeken en praten met betrokkenen. 

Momenteel werken we voor een nieuw museum in Moddergat, dat gaat over visserij. Hiervoor mogen wij in het hele dorp locaties vormgeven. Heel bijzonder! Op mijn bureau heb ik tien boeken over visserij liggen. Maar ook praat ik met vrijwilligers die bij het museum werken en blader ik door de collectie van voorwerpen die het museum al heeft. Ligt daar misschien iets tussen, dat zij gemist hebben, maar waar nog een goed verhaal achter zit? Ik bezoek ook regelmatig musea, met of zonder Babke, om inspiratie op te doen voor slim en mooi ontwerp.

Tegelijkertijd werkt Babke verschillende ontwerpideeën uit. Om de zoveel tijd, die afhankelijk is van de duur en grootte van de opdracht, koppelen we het proces aan elkaar terug. Samen met de opdrachtgever zoeken we naar verfijning en afstemming tussen de inhoud en de praktische eisen, zoals de afmetingen en eigenschappen van de ruimte of de financiën. Samen vinden we de ideale vorm.’

Je doet soms maandenlang historisch onderzoek, leest boeken, spreekt betrokken. Hoe zien mensen dit terug in het ontwerp

‘Het hoofdonderwerp van het Bunkermuseum Terschelling bijvoorbeeld is best technisch: een radarstelling uit de Tweede Wereldoorlog. Dat is interessant, maar om het echt te laten beklijven moet ik op zoek naar de verhalen die erbij horen. Op Terschelling wonen nog een paar mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt. We hadden het geluk dat hun ervaringen al eerder zijn gedocumenteerd en dat we deze mochten gebruiken. Ook hebben we foto’s tentoongesteld van Duitse soldaten en hun dagelijkse leven op Terschelling. Je ziet ze bijvoorbeeld zonnen op het strand. Voor velen was het bijna een vakantie, daar waar hun collega’s leden aan het Oostfront. 

Door verschillende kanten van een verhaal te laten zien, hoop ik dat mensen verbanden kunnen gaan leggen en begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn. Dat geeft je een groter besef van je omgeving en maakt alles rijker. 

Al deze verhalen brengen een museumobject, zoals de radarstelling, tot leven. Alles draait uiteindelijk om het menselijke, want daar kunnen bezoekers zich in herkennen.’

Jij + Wij = een goede
samenwerking

Jij hebt het verhaal, wij vinden de vorm. Samen maken we iets dat we niet alleen hadden kunnen doen. Neem contact op om te horen over de mogelijkheden.