Externe script JavaScript CSS

Sheltersuit + Wij

= Een opvallende gespreksstarter

‘People helping people’ is het motto achter alles wat ontwerper Bas Timmer doet. Zijn Sheltersuit is een geupcyclede wind- en waterdichte jas met een optionele slaapzakbevestiging. De Sheltersuit is bedoeld voor mensen die in de regen en de kou moeten slapen, zoals daklozen, en wordt gemaakt door voormalige vluchtelingen die naar de arbeidsmarkt zijn uitgestroomd. Het ontwerp is al door verschillende hulporganisaties aangekocht en leverde de ontwerper internationale bekendheid op. Toen zich in het najaar van 2022 de kans voordeed om zijn modecollectie een aantal weken lang te presenteren in een groot warenhuis in Parijs, ontwierp Hofmeijer Dekker het interieur van zijn pop-up store in het iconische Grand Magasin Printemps Haussmann.

Services

Concept, ruimtelijk ontwerp, bouwbegeleiding

Team

Babke Dekker, Jonathan Hofmeijer

Het resultaat

Opvallend en rauw tussen het glinsterende marmer

Een groot warenhuis is een kakofonie van reclames, lichten, geuren en kleuren. Opvallen tussen al deze pracht en praal was de eerste grote uitdaging. We kozen ervoor om met het ontwerp dicht bij de identiteit van het merk te blijven: urban, rauw en robuust. De pop-up werd opgebouwd met oud, gebruikt hout: spoorbielzen. We behandelden ze met lijnzaadolie met een oranje gloed: dezelfde kleur die ook terugkomt in de grafische signatuur van Bas. Bovendien zorgde deze bewerking ervoor dat het oude hout, in plaats van nostalgisch, urban en modern oogde. Op de vloer plaatsten we een grote sticker met grafisch werk van Bas. Met spanbanden, bedrukt met het motto ‘People helping people’, trokken we de ruimte optisch samen.

Tussen de marmeren vloeren en de luxueuze uitstraling van de rest van het warenhuis ontstond door deze ruwe materialen een spannend contrast dat direct de aandacht van het winkelend publiek trok.

Er waren ook praktische uitdagingen: een klein budget, slechts 28m² ruimte, een taal- en communicatiebarrière met het winkelpersoneel en het feit dat alles in Nederland voorbereid moest worden, terwijl we in Parijs maar één nacht hadden om op te bouwen. Daarom werkten we met ruime marges in het plan, zodat we ter plekke snel konden bijsturen.

Het proces

Een belangrijke gespreksstarter

Een belangrijk doel, naast het presenteren van de modecollectie van Bas, was het creëren van bewustwording voor de missie achter het merk. Documentairefotografie van dakloze mensen wereldwijd maakt een wezenlijk onderdeel uit van zijn merk. Deze beelden verdienden een mooie plek in de winkel. Grote prints vonden we te opdringerig: het risico was dat klanten juist zouden wegkijken, of erger, dat het zou lijken alsof de geportretteerden werden ingezet om producten te verkopen. Ons doel was niet om te shockeren, maar om te prikkelen. Daarom legden we door de winkel heen krantjes neer, waarin het verhaal achter het merk en ook de fotoreportages terug te vinden waren.

De pop-up shop bleek een echte gespreksstarter. Bas ging met verschillende klanten in gesprek over zijn missie. Het grootste compliment voor ons was dat hij voelde dat de winkel écht zijn merkidentiteit ademde.

De opdrachtgever aan het woord

Jij + Wij = een goede
samenwerking

Jij hebt het verhaal, wij vinden de vorm. Samen maken we iets dat we niet alleen hadden kunnen doen. Neem contact op om te horen over de mogelijkheden.